Ansökan om planbesked
Den här tjänsten kräver inloggningEtt planbesked är ett beslut på om kommunen tänker påbörja arbete med detaljplan eller inte. Ett positivt planbesked innebär att vi kommer påbörja ett planarbete med en viss inriktning för vad området ska användas till. Kommunen avgör ifall en ny detaljplan ska tas fram eller ifall en planändring av gällande detaljplan ska tillämpas.
Vid ett positivt planbesked ska vi informera om hur mycket tid vi tror behövs innan detaljplanen kan antas. Det tar i snitt cirka ett år från att positiva planbeskedet har givits tills att detaljplanen vinner laga kraft. Dock varierar tiden mycket beroende på omfattningen av detaljplanen. Om det kommer in synpunkter under tiden vi arbetar med planen kan planförslaget bli annorlunda eller så kan till och med arbetet med planen avbrytas. Planbeskedet är alltså inte bindande. I samband med ett positivt planbesked ska ett planavtal skrivas mellan kommunen och den sökande.
Till ansökan ska du bifoga en situationsplan eller karta över området. Situationsplan finns att skriva ut via kommunens hemsida. Du kan även kontakta oss så hjälper vi dig.
Genom sparafunktionen är det möjligt att spara din ansökan för att skicka in den vid ett senare tillfälle.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
Övriga upplysningar
Läs mer om behandling av personuppgifter under Dataskyddsförordning (GDPR) i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringDu får gärna kontakta oss med frågor eller klagomål som rör vår behandling av dina personuppgifter.
Du når vårt dataskyddsombud Therese Jigsved (Sydarkivera) via e-postadressen: dataskydd@sydarkivera.se.
Du kan också lämna in klagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) som är tillsynsmyndighet. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (https://www.imy.se) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen
kommunen@tingsryd.se
Miljö- och byggnadsförvaltningen
mbf@tingsryd.se
0477 - 441 00